3 фактори, які змусять вас повірити у що завгодно

Який внутрішній механізм спрацьовує, коли ви, вислухавши чиюсь думку або рада, вибираєте інститут, купуєте нову річ, купуєте книгу або йдете на тренінг? Про це розповість Сабіна Кулієва, практикуючий коуч і психолог-консультант.

Сабіна Кулієва
Практикуючий коуч і психолог-консультант. Член російських і міжнародних коучинговых організацій ICF, CCL.

Є в практичній психології термін «убедитель» — те, що змушує нас повірити в що-небудь. Якщо ви знаєте, що змушує вас повірити, що ви не тільки вбережете себе від непотрібних витрат, але і навчитеся бачити, коли інші люди намагаються вами маніпулювати. Існує три різновиди убедителей:

  • інтенсивність;
  • кількість разів;
  • тривалість.

Інтенсивність

Інтенсивність — це те, наскільки сильну емоцію ви відчули, коли вперше почули або побачили предмет або явище.

Пам’ятайте зітхання Керрі Бредшоу з «Сексу у великому місті» при погляді на суперэлегантные босоніжки на вітрині: «Здрастуй, чудо!»? Каже вона з хвилюючим придихом і щиро запевняється в тому, що тепер її життя без цих босоніжок порожня і безглузда.


Але інтенсивність працює не тільки тоді, коли ви чимось захоплюєтеся або гостро цікавитеся. Цей же убедитель спрацьовує і тоді, коли ви чогось сильно лякаєтеся або зліться. Так формуються всі фобії і страхи.

Наприклад, на дитину колись напала собака, облаяла або навіть покусала самця. Він сильно злякався і зробив узагальнення: «Я боюся собак». Тобто у людини з’явилася віра в те, чого раніше не було. І тепер йому доведеться сильно постаратися, щоб змінити це.

У цього убедителя є ще цікаві варіації. Позитивний відгук від людини, якими ми захоплюємося, якого поважаємо або сприймаємо як якусь батьківську фігуру, може викликати у нас сильне почуття довіри. Звідси всі нескінченні реклами з участю медійних осіб або акторів. Так рекламщики прив’язують наше ставлення — захоплення персонажем — до того предмету, який вона рекламує.

Убедитель також спрацьовує, коли ви вірите словам людини, яку вважаєте фахівцем у своїй справі. А якщо він ще і наводить статистичні дані та результати досліджень, для деяких людей це стає потужним аргументом на користь прийняття того чи іншого рішення.

Коли ви добре знаєте людину, довіряєте йому, вважаєте близьким по духу, тоді і його думка стає сильним стимулом для вашого вибору.

На цьому будується ефект сарафанного радіо, під який іноді намагається мімікрувати реклама: «Це радять ваші друзі!», «Близькі поганого не порадять!» і подібні рекламні слогани.

Якщо підсумувати, то інтенсивність спрацьовує тоді, коли у людини при контакті з новою інформацією, предметом або іншим людиною виникає сильне почуття захоплення, радості, інтересу, поваги, довіри, страху або гніву. Це почуття переноситься і зв’язується з інформацією, предметом чи людиною і в підсумку впливає на процес прийняття рішень.

Кількість разів

Повторення — мати навчання. Цей тип убедителя спрацьовує тоді, коли ви бачите або чуєте інформацію багаторазово. За цим принципом працює реклама інфобізнесменов. Вони використовують правило семи торкань, які необхідно зробити до того, як людина повірить, що йому дійсно потрібно придбати рекламований продукт.

Саме тому ви зустрічаєте рекламу на вулицях міста і своїх екранах багаторазово. Адже наш мозок часто сприймає нову інформацію далеко не з першого разу. Існує відома формула, за якою будь-яка нова ідея проходить три стадії сприймання:

  1. «Яка нісенітниця!»
  2. «В цьому щось є…»
  3. «Ну хто ж цього не знає!»

Весь виховний процес побудований навколо кількості повторень. Правда, якщо це стає єдиним убедителем в ході соціалізації і навчання підростаючого покоління, від батьків часто можна почути: «Я тобі тисячу разів говорив(а)…»

Коли ви чуєте від батьків, вихователя або вашого партнера цю фразу, саме час задуматися про те, наскільки дієвим є цей спосіб переконання особисто для вас.

Фактори переконання: кількість разів

Цікаво, що різним людям необхідна різна кількість повторень, щоб повірити і прийняти рішення. Комусь достатньо одного (часто в зв’язці з інтенсивністю). Наприклад, людина один раз спробував почати бізнес, обпікся і зрозумів, що це не його.

На когось діє багаторазове повторення — 3-4 рази або навіть більше. Хочете визначити, яка кількість повторень є вашим убедителем? Попросіть когось із близьких звернути увагу на те, яка кількість аргументів ви приводите при обговоренні важливої для вас теми. Відповідно, ви можете зрозуміти, яка кількість повторень є достатнім для вашого партнера, якщо придивіться до його типу аргументації.

Тривалість

Тривалість хоч і остання в цьому списку, але не остання за значенням. Вона яскраво проявляє себе у відносинах і навчанні. Ось конкретні приклади: «Ми дружимо ще з школи», «Я займаюся цією темою більше 10 років».

Для багатьох людей фактор часу є потужним аргументом, щоб повірити і прийняти рішення.

На користь цього убедителя працює теорія 10 000 годин. Займаючись певною діяльністю понад 10 000 годин, людина досягає достатнього рівня вміння та майстерності. А прислів’я «Ми разом з’їли не один пуд солі» дозволяє перенести цей принцип і в область людських відносин.

Існує цікаве спостереження, що для людей покоління Х достатнім є період заняття певним видом діяльності від п’яти років і більше. Тоді як для покоління Y цілком досить двох-трьох років. Можна дискутувати на тему того, що правильніше, а можна просто взяти до уваги цей факт і використовувати його тоді, коли ви намагаєтеся переконати людину в чому-небудь.

Сила ЗМІ і телебачення

Можна виділити два додаткових виду убедителей:

  1. Віра в друковане слово.
  2. Вплив блакитного екрану.

Якщо ви чуєте від людини натхненну промову про шкоду якого конкретного продукту або про чудодійну дієту, яка супроводжується сверхэмоциональным аргументом «Я сам читав!» або «Я бачив власними очима по телевізору, в інтернеті», то ви зіткнулися саме з ним.

Сперечатися в такому разі не тільки марно, але часто і небезпечно для подальших відносин.

Краще всього, вислухавши палку промову новонаверненого адепта, задайте пару уточнюючих питань і припиніть розмову словами: «Хм, цікавий погляд, я чув(а) іншу точку зору…» Важливо не намагатися заперечувати переконання людини, а привести додаткові дані з альтернативних джерел.

Знаючи свої убедители, ви можете використовувати їх для того, щоб налаштувати себе на виконання важливої для вас роботи або, навпаки, переконати робити щось погане.

Leave a reply

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *